Máslo nebo margarín?

Máslo nebo margarín?

Send by e-mail
  • Máselná krize vystřelila ceny této dosud běžné pochoutky prudce nahoru, což zamotalo hlavu nejednomu ekonomickému analytikovi. Proč čtvrt kila lahodného smetanového tuku stojí nejméně o polovinu více než před rokem? A jak je možné, že navzdory tomu zejí regály v mnoha obchodech prázdnotou? Definitivní odpověď odborníci ještě nenašli, jedno se ale zdá být jisté – lidé zkrátka přišli máslu znovu na chuť!

    Před čtvrtstoletím se zdálo, že „obyčejnému“ máslu definitivně odzvonilo. Snadno roztíratelný rostlinný tuk, který získal název po perleťových krystalech kyseliny margarové, tehdy v českých domácnostech vítězil na plné čáře. Jeho historie sice sahá až do roku 1869, kdy jej na podnět Napoleona III. vyvinul francouzský lékárník a chemik Hippolyte Mege Moriés, v našich končinách ale známý nebyl. Na přelomu 19. a 20. století se začal vyrábět ze ztužených rostlinných tuků a jeho obliba pak strmě rostla nejen pro snadné použití, ale i pro zdravotní benefity, které měl margarín mít. Kromě přidaných vitaminů A a D, si ho zákazníci cenili zejména pro absenci cholesterolu a příznivý poměr nenasycených mastných kyselin.

    To byl také hlavní důvod, proč margariny doporučovali takřka všichni výživoví poradci. Zlom nastal teprve nedávno. Odborníci začali upozorňovat na to, že máslo na rozdíl od margarinů neobsahuje konzervační látky, barviva, emulgátory či aromata a jde celkově o mnohem přirozenější potravinu, která má navíc podstatně lepší chuť. Vědci přišli s novými poznatky, které potvrzují, že také máslo obsahuje cenné mastné kyseliny konjugované, které jsou prospěšné v boji s kardiovaskulárními chorobami, obezitou, a dokonce mají mít protirakovinné účinky.

    A to je také alespoň částečná odpověď na otázku, proč jeho cena vystřelila tak prudce vzhůru. Rehabilitované máslo lidé vyměnili za do té doby preferované margariny. Kuchaři i cukráři to vědí dávno – máslo ničím nenahradíš! Nicméně, vědecké diskuse na toto téma zatím neskončily, a proto odborníci doporučují umírněnost v jejich konzumaci, které nejlépe dosáhnete tím, že budete oba typy tuků střídat. 



    Ghí
    Znáte ghí, neboli přepuštěné máslo? Název ghí pochází z Indie, kde je součástí ajurvédy. Neznámé ale není ani u nás! Ve středoevropské kulinářské oblasti šlo až do 17. století o běžnou potravinu. Naopak čerstvé máslo zvané „putra“ bylo vzácností. Důvod byl jednoduchý – přepuštěné máslo totiž nežlukne a vydrží až několik let!

    Výhodou ghí je možnost používat ho k restování i pečení, neboť má na rozdíl od másla vyšší kouřový bod, proto při zahřívání na vysoké teploty neuvolňuje rakovinotvorné látky.

    Postup
    Zahřívejte máslo v hrnci se silným dnem na velmi mírném plameni, dokud nezačne slabě bublat. Odstraňujte přitom uvolněné kousky a bílou pěnu. Délka vaření závisí na množství másla, půl kilogramu másla bude potřebovat čtvrthodinu, čtyři kilogramy ale už čtyři hodiny. Správné ghí má nazlátlou barvu. V ten okamžik ho přelijte přes plátno a nechte zchladnout na pokojovou teplotu. Při této teplotě ghí uchovávejte v uzavřené nádobě ve spíži nebo lednici.

     

    postup

    Doba přípravy

    Doba přípravy
    -
    Doba vaření
    -

    Počet porcí

    -

    Ingredience

    Přihlásit k odběru newsletteru

    Přihlašte se k odběru newsletteru a budeme Vám pravidelně zasílat nové články do e-mailu